Op 16 mei waren wij (Joris, die de volgwagen bestuurde, en ik) al vroeg bij station Best. Al snel kwamen de eerste deelnemers aan, en tot mijn verbazing bleven ze komen. Uiteindelijk stond er een groep van veertien man (waar zijn de ligfietssters?) op de parkeerplaats van het Station. Nadat de trein met de nog een deelnemer op had afgezet konden we vertrekken.
In Wintelre kwamen we een andere groep fietsers tegen, die ook een toertocht aan het houden waren. Maar die speelde gemeen, ze trapten namelijk niet zelf. |
Door het verdekt opgestelde bordje vliegveld route verloren we de kopgroep bij de Heidebrug. Deze groep zouden we pas na het vliegveld weer terug zien, op het punt waar de laatste deelnemer zich bij ons zou voegen. In Wintelre stond Joris klaar om foto's te maken. Na de ervaringen van het kat en muis spel tussen de ligfietsers en de volgauto tijdens BrabAntwerpen hebben we besloten dat de volgauto ons niet meer zou volgen, maar op een aantal punten op zou wachten.
Onderweg besloten we een pauze in te lassen bij de Venbergse molen. Zoals iedere ligfietser wel weet is een toertocht niets meer dan een excuus om je vol te proppen met gebak. Dat lukte hier uitstekend met de Breugel vlaai. Voor Joris was het jammer dat dit niet een punt was waar we hadden afgesproken. Joris heeft de tocht dan ook zonder vlaai uitgereden. (Hulde! ;-))
Halverwege het Leenderbos lukte het (wonder boven wonder) om alle zestien deelnemers op één foto te krijgen. |
Na een stukje fietsen had Rens door dat we voor liepen op ons schema. Hij heeft dat opgelost door lek te rijden. Rens, nog bedankt voor het time management. Maar moest dat nou zo nodig bij Muggenberg, een gehucht met een wel heel toepasselijke naam. Tussen Heeze en de Strabrechtse heide wachtte de volgwagen weer op ons. Hier werden een aantal foto's gemaakt, natuurlijk een foto van de beruchte band. Waarna we weer verder gingen. Op de Strabrechts heide gunde Rens het schema een tweede poging om ons in te halen, helaas weer niet bij een café.
Voor Mierlo volgden we nog even (ongepland) de verkorting van de Strabrechtse heide route. Waardoor we nog wat langer van het platteland rond Mierlo konden genieten. Ook voor Nuenen sloegen we eerder af dan in de route beschreven stond. In tegenstelling tot de extra stukje Mierlo viel het nu wel op dat we anders dan gepland reden. Vrij snel waren we weer op de gepland route. En kwamen we uit bij het punt waar we met de volgauto hadden afgesproken. Helaas was hier geen volgauto.
Een kolonne ligfietsers passeert de brug over het Wilhelminakanaal bij Son en Breugel. |
Tussen Son en Best konden we nog genieten van de Niewe Heide. Uiteindelijk kwamen we op vijf voor zes in Best aan. Daar stond mijn teller stil op 103,35 km met een gemiddelde rijsnelheid van 21,6 km/h. Na nog even na gepraat te hebben ging iedereen weer naar huis. Ik het heb een heel gezellige dag gevonden en wil dan ook iedereen bedanken die heeft meegedaan.
Toni Cornelissen 7 juni 1999 toni@dse.nl |