Thuis Hobby Werk Code WWW
HPV BLOEM Go Koor NS
Agenda Tochten Nieuws Lied Shirt

Rondje Eindhoven 1999

Op 16 mei waren wij (Joris, die de volgwagen bestuurde, en ik) al vroeg bij station Best. Al snel kwamen de eerste deelnemers aan, en tot mijn verbazing bleven ze komen. Uiteindelijk stond er een groep van veertien man (waar zijn de ligfietssters?) op de parkeerplaats van het Station. Nadat de trein met de nog een deelnemer op had afgezet konden we vertrekken.

Wintelre
In Wintelre kwamen we een andere groep fietsers tegen, die ook een toertocht aan het houden waren. Maar die speelde gemeen, ze trapten namelijk niet zelf.
Het begon meteen goed. De wegen aan de linker kant van de Oirschotseweg vielen niet echt op. Hierdoor miste de kopgroep dan ook de afslag naar de Prinses Christinalaan. Gelukkig was deze groep nog binnen gehoorsafstand, we konden ze deze keer dus nog waarschuwen. Het is wel te begrijpen dat er rechtdoor gereden werd. Toen ik de route voorreed was de Prinses Christinalaan een verharde weg, nu was hij (inclusief fietspad) opengebroken. Tijdens het verdere verloop van de tocht zouden we tot de ontdekking komen dat wegbeheerders het op meer plaatsen nodig vonden op het wegdek te veranderen.

Door het verdekt opgestelde bordje vliegveld route verloren we de kopgroep bij de Heidebrug. Deze groep zouden we pas na het vliegveld weer terug zien, op het punt waar de laatste deelnemer zich bij ons zou voegen. In Wintelre stond Joris klaar om foto's te maken. Na de ervaringen van het kat en muis spel tussen de ligfietsers en de volgauto tijdens BrabAntwerpen hebben we besloten dat de volgauto ons niet meer zou volgen, maar op een aantal punten op zou wachten.

Onderweg besloten we een pauze in te lassen bij de Venbergse molen. Zoals iedere ligfietser wel weet is een toertocht niets meer dan een excuus om je vol te proppen met gebak. Dat lukte hier uitstekend met de Breugel vlaai. Voor Joris was het jammer dat dit niet een punt was waar we hadden afgesproken. Joris heeft de tocht dan ook zonder vlaai uitgereden. (Hulde! ;-))

Groepsfoto
Halverwege het Leenderbos lukte het (wonder boven wonder) om alle zestien deelnemers op één foto te krijgen.
Na deze pauze kwam de Malpie aan de beurt. Hoewel het goed fietsweer was, viel het aantal andere fietsers erg mee. (of tegen, dat ligt er natuurlijk aan hoe je het bekijkt) We konden dan ook goed door fietsen. In het Leenderbos kwam voor een aantal deelnemers de grootste verassing van deze tocht. Een vijf meter brede asfaltweg dwars door het bos en door poortjes ontoegankelijk voor auto's gemaakt. Hoewel die poortjes wat problemen opleverden voor een aantal deelnemers (het is vrij lasting zo'n Alleweder daar doorheen te sturen) is dit toch een ideaal fietspad. Het fietspad was zelfs zo ideaal, dat de volgwagen ons nog niet zo snel verwacht bij bij ons ontmoetingspunt halverwege het bos. Een mooi punt om wat boterhammetjes te eten, proef te rijden op een roeifiets en een boek te vergeten.

Na een stukje fietsen had Rens door dat we voor liepen op ons schema. Hij heeft dat opgelost door lek te rijden. Rens, nog bedankt voor het time management. Maar moest dat nou zo nodig bij Muggenberg, een gehucht met een wel heel toepasselijke naam. Tussen Heeze en de Strabrechtse heide wachtte de volgwagen weer op ons. Hier werden een aantal foto's gemaakt, natuurlijk een foto van de beruchte band. Waarna we weer verder gingen. Op de Strabrechts heide gunde Rens het schema een tweede poging om ons in te halen, helaas weer niet bij een café.

Voor Mierlo volgden we nog even (ongepland) de verkorting van de Strabrechtse heide route. Waardoor we nog wat langer van het platteland rond Mierlo konden genieten. Ook voor Nuenen sloegen we eerder af dan in de route beschreven stond. In tegenstelling tot de extra stukje Mierlo viel het nu wel op dat we anders dan gepland reden. Vrij snel waren we weer op de gepland route. En kwamen we uit bij het punt waar we met de volgauto hadden afgesproken. Helaas was hier geen volgauto.

Brug bij Son en Breugel
Een kolonne ligfietsers passeert de brug over het Wilhelminakanaal bij Son en Breugel.
We besloten de plaatselijke middenstand te steunen, door wat door wat kontanten om te wisselen voor koolhydraten, vetten en eiwitten. Tijdens het nuttigen van het ijs en friet werd toch nog even de volgauto gebeld. Deze dacht dat wij hem al voorbij gededen waren en was al door verder naar Best gereden. Bij Son en Breugel werd een nieuw ontmoettingspunt afgesproken.

Tussen Son en Best konden we nog genieten van de Niewe Heide. Uiteindelijk kwamen we op vijf voor zes in Best aan. Daar stond mijn teller stil op 103,35 km met een gemiddelde rijsnelheid van 21,6 km/h. Na nog even na gepraat te hebben ging iedereen weer naar huis. Ik het heb een heel gezellige dag gevonden en wil dan ook iedereen bedanken die heeft meegedaan.

Foto's

Tijdens deze tocht zijn er foto's gemaakt door Joris Smits en Joost Bataille. Harry Weggemans heeft ook foto's gemaakt en die op het web gezet.

Informatie

Van deze route zijn ook de aankondiging en de routebeschijving te bekijken.
Agenda Tochten Nieuws Lied Shirt
HPV BLOEM Go Koor NS
Thuis Hobby Werk Code WWW

Toni Cornelissen
7 juni 1999
toni@dse.nl
NetStat WorldStat W3C Validator