* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * BLOEM-Lezing BLOEM-Lezing BLOEM-Lezing BLOEM-Lezing * * * * Nieuwsbrief voor de Brabantse Ligfiets Organisatie En Meer * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 23 juni 2000, De vierde nieuwbrief van BLOEM, met als onderwerpen: 1) Verslag rondje Eindhoven 2000 (Toni Cornelissen) 2) Gastverslag Rondje Eindhoven (Joost Bataille) 3) Verslag eerste Woensdagavondtocht (Joost van Beurden) 4) Aankondiging Rondje de Utrecht 5) Kennismakingstocht Achterliggers 6) Leyetocht gaat door (Hans Naaykens) 7) Herfsttreffen 2000 (Yoka van Dijk) 8) BLOEM T-Shirt 9) Agenda 1) Verslag Rondje Eindhoven 2000 Moederdag tweeduizend, veerien mannen hadden zich aan deze verplichting weten te onttrekken om het Rondje Eindhoven te fietsen. Omdat de NS die dag geen treinen naar Best liet rijden hebben we nog gewacht om mensen de tijd te geven om met de fiets vanuit Boxel het station van Best te breiken, maar om hal elf vertrokken we dan voor onze tocht rond Eindhoven. Een deelnemer verliet ons al zodra we het Wilhelminakanaal overstaken, de verplichtingen van het arbeidsproces zijn moeilijker om zich aan te ontrekken. Voor degenen die kunnen rekenen is het duidelijk dat we met dertien man verder fietsten. In Oerle waren we toe aan onze eerste pauze. Op een zonning terras lieten we ons de koffie (of thee of 7up) met appelgebak goed smaken. De tocht ging verder naar Steensel. Daar kwamen we een auto tegen met het UCI logo. Je weet wel die organistie die het ligfietsers zo lastig maakt. Dat deden ze deze keer ook, we moesten wachten tot een groepje mensen op rare fietsjes gepasseerd was. Daarna werd natuurlijk de achtervolging in gezet, maar onze routes weken van elkaar af zodat een vernedering bespaard werd. Voordat we bij het hoofddoel van deze aankwamen, reden we eerst nog even langs de Valentius kapel. Dit is het enige onverharde stuk in de route, dat door het goede weer van de afgelopen week was dat los zand geworden. Maar goed een ligfiets is voor ieder terrein geschikt en uiteindelijk kwamen we zonder kleerschuren bij de Venbergse molen waar de Breugel vlaai weer goed smaakte. De drukte van fietsers op de Malpie viel mee. De echte zondagsfietsers hadden dat natuurlijk gisteren, op de Nationale Fietsdag, al gereden en die fietsen natuurlijk geen twee dagen achter elkaar. Ten opzichte van vorig jaar is de route uitgebreid met een stuk door 't Kreijl. De fietspaden door dat gebied waren niet van de hoogste kwaliteit, een reguliere deelnemer aan BLOEM tochten heeft daar een speciale naam voor. Maar die deed deze keer niet mee. Dus van zijn gezeur daarover hadden we geen last. Ik vond het wel leuk om met een vlot tempo over deze kronkelde paadjes tussen kuilen, gaten en bejaarden te laveren. Helaas lukte dat niet bij iedereen even goed. Toen we Heeze inreden bleken er drie deelnemers in het bos achtergebleven. Gelukkig werd toen een lekke band ontdekt, de tijd die nodig was om dat te repareren was voldoende om de achterblijvers bij te laten komen. In Mierlo sloegen we de horeca route over, zodat pas een Nuenen de inwendige mens konden versterken. Dat werd dan ook vol overgave gedaan. Ook de laatse kilometers werden zonder problemen afgelegd. Om ongeveer vijf uur kwamen we weer in Best aan, waar we na eerst nog even hebben nagepraat ieder ons weegs gingen. 2) Gastverslag Rondje Eindhoven Tijdens het Rondje Eindhoven konden wij een ALF lid verwelkomen. Hieronder staat het verslag dat hij daarover naar de ALF mailinglijst gestuurd heeft. Ik hoop dat door dit enthousiaste verslag wij volgend jaar meer ALF-ers kunnen ontvangen. Ha-liggers, zoals in een vorig mailtje aangekondigd heb ik zondag de veertiende het jaarlijkse Rondje Eindhoven gereden. Jammer dat niemand van jullie van de partij was, het was een prachtige tocht. Opstaan was even doorbijten: om half zeven ging de wekker en om zeven uur zat ik op de fiets richting Centraal Station. Da's op zich al een ervaring, wel eens om die tijd door de stad gefietst? Op het CS zelf was er toch al wel leven en wat me opviel was dat ik - evenals vorige week - een aantrekkelijke en vriendelijke lokettiste trof. Geheel ongevraagd vertelde ze me dat de fiets in de trein voordeliger wordt: binnenkort mag je 'm voor f 12,50 de hele dag meeslepen. 'Maar ja, daar heb je nu nog niks aan' voegde ze er klantvriendelijk glimlachend aan toe. Om half negen kwam ik aan in den Bosch, de trein ging wegens werkzaamheden niet verder en om tien uur was het verzamelen in Best, zo'n 25 kilometer verderop. Dat moest te doen zijn. Organisator Toni Cornelissen stond er al en langzaam druppelden de deelnemers binnen. Ik herkende een aantal gezichten - en fietsen - van vorig jaar. Gerard had vorig jaar net z'n flevobike en was er toen voorzichtig mee aan het rond rijden, inmiddels was hij achtduizend kilometer verder en het rijden met losse handen was geen enkel probleem meer. Zo gaat dat als je woonwerkt. Tot mijn plezier verscheen er een tweede lowracer waar op kunstige wijze een drager op geschroefd was. Dat moest ik zien, ben daar zelf al maanden mee in de weer. 'Je blijft er mee bezig' verzuchtte de eigenaar van het diepte-vehikel en dat kon ik alleen maar beamen (nee, niet bieemen, heren computerkenners, maar oud hollands be-amen). Er werd nog wat gemobield met twijfelgevallen maar om half elf was het zover. Monter gingen we op weg. De organisatie van de tocht was volgens mij veranderd. Vorig jaar was er nog wel eens twijfel over links- of rechtsaf, dit jaar was er van twijfel geen sprake. Toni en Jan Lammers voorop en vooral het feit dat de laatste nu ook een Hurricane heeft deed het tempo stijgen. Er werd gedecideerd doorgereden. Ik had in Best al te kennen gegeven voor vertrek nog wel een bakkie te willen doen, een goede ALF gewoonte maar hier dacht men daar anders over. Na een uur fietsen reden we Oerle binnen en zag ik een leuk terras. 'Koffie' brulde ik maar niemand reageerde. Bij een volgende kruising viel de groep echter stil en bleek captain Jan mijn noodkreet toch gehoord te hebben. Na wat collectieve twijfel en verwarring streken we neer naast discotheek de Kers, waar ik van mijn ouder vroeger nooit naar toe mocht en waar zich in mijn fantasie dus de meest wilde dingen moesten afspelen. Hij was nog dicht. De eerste appelvlaai werd soldaat gemaakt en in de stralende zon begonnen we aan het mooiste stuk van de tocht. In Brabant is het altijd warmer dan in Amsterdam, dat was weer eens duidelijk te merken. Je kon maar beter doorrijden. Met lichte wrevel kwamen we dan ook tot stilstand voor de Omloop van de Kempen. Een rotonde was afgezet en een baancommisaris toonde ons de rode vlag: halt. Na een hele hoop motoren, politie, een nietsvermoedende vijftiger in wielerkledij die met applaus verwelkomd werd, een paar materiaalwagens en nerveuze huisvaders in Opel Astra's verscheen het peloton. Alles nog bij elkaar, honderd gesoigneerde jongelui met nieuwe kleren en ratelende freewheels. Prachtig. Na Steensel kwam Riethoven, Westerhoven en nog wat van de plaatsjes. Een stukje onverhard leverde wat problemen op: het wegdak was stoffig en gortdroog en het kostte moeite de fiets rechtop te houden. Twee smalle bandjes op zeven bar is dat niet ideaal. De eerste verloren zonen hadden we gelukkig al weer terug. Bij de Venbergse molen was wederom een koffiestop, al kilometers tevoren ging het over de Breugelvlaai. We werden bediend door dezelfde man van vorig jaar en pas later - terug in de trein naar Amsterdam - realiseerde ik mij dat hij me aan Jean Nelissen de wielercommentator deed denken. Hij had wel zijn werkwijze veranderd. Vorig jaar liep hij voor ieder stuk vlaai naar de keuken, nu nam hij er twee per wandeling mee. Dit stemde me hoopvol over de mogelijkheid van de mens zijn lot in eigen handen te nemen. Zoals gewoonlijk trokken we veel bekijks, zelfs zonder Alleweders of roeifietsen. Die aandacht kent twee gezichten: mensen vinden het leuk en geven je voorrang om het eens rustig te kunnen bekijken, of ze vinden het maar raar en gaan overdreven toeteren en vervelend doen. De route voerde ons over smaller wordende fietspaadjes en dat drukte de pret enigszins. Er waren veel meer fietsers op pad en als je met tien liggers langs opa en oma moet en ze bijna de berm in drukt moet voel ik me altijd een beetje ongemakkelijk. Het tempo bleef ook aan de hoge kant en op een gegeven moment waren we met drie mensen achterop geraakt. En de weg kwijt. Dankzij edel handwerk 'daar loopt het spoor en hier gaan we onder de snelweg door dus dan moeten we hier zijn' konden we ons weer bij de rest voegen. Die had van de gelegenheid gebruik gemaakt om een langzaam leeglopend bandje te plakken. Bij ons drietal was een spatbordje met leukoplast weer tot leven gewekt. In Nuenen was er nog een stop bij de ijs- en frietboer; de eerste deelnemers haakten daar al af. Bij aankomst in Best werden de tellertjes bekeken: met 95 kilometer had dat stukje België er volgens Jan en Toni toch nog best bijgekund. Volgend jaar. 3) Verslag eerste Woensdagavondtocht Het is weer langer licht ’s avonds en dat betekend dat het weer tijd word voor het woensdagavond fietsen. Dit is een gebruik dat nu voor het derde jaar plaatsvind. Zoals de naam al zegt houdt dat in dat we gaan fietsen op woensdag avond. We rijden een tocht van ongeveer 35 tot 45 km in Midden Brabant. De vertrekpunten zijn afhankelijk van de route die we fietsen en worden meestal in onderling overleg bepaald. Woendag 17 mei was het zover. We verzamelden bij station Gilze-Rijen voor onze eerste tocht op woensdagavond. Nadat Toni zijn Bloem t-shirt(te verkrijgen voor f25,-) had getoond konden we vertrekken. In totaal kwamen 5 mensen opdagen. Al het water dat van boven zou kunnen komen was gelukkig een dag eerder al gevallen. Het was dus droog! We konden weer 1 persoon extra verwelkomen in vergelijking met vorig jaar. Dit neemt niet weg dat een ieder die mee wil fietsen en Brabant kan vinden mee kan doen. Toni had de route bepaald voor deze eerste dag wat gelukkig niet betekende dat we over Toni-paadjes moesten fietsen. Vanuit Rijen fietsten we door de Boswachterij van Dorst richting Oosterhout. Hier bleek al dat onze snelheid een stuk hoger ligt dan voorgaande jaren. Aan de wind kon het niet liggen want het waaide behoorlijk. Gelukkig kon iedereen bijblijven en al snel bereikten we Oosterhout. Een langgerekt viadukt zorgde hier voor nieuwe snelheidsrecordpogingen. Een persoon bereikte met zijn fiets zelfs een snelheid van 50 km/h. Na het passeren van Oosterhout bereikten we een mooi stukje natuur met een slingerend geasfalteerd fietspad waar we met snelheden van rond 38 km/h overheen konden scheuren. Het werd tijd voor een versnapering dus zochten we en Raamsdonk tevergeefs naar een cafe. Twee cafetaria’s en twee gesloten warme bakkers konden ons niet helpen aan een stuk appelgebak dat ondertussen traditie is geworden bij Bloem. Ik weet niet of het door gebrek aan appeltaart kwam maar we raakten behoorlijk van de geplande route af. (Op dit punt hadden we slechts het stuk door het centrum van Oosterhout afgesneden, voor de rest werd de route perfect gevolgd, TC) Ook in het dorp Waspik was geen lokale horecagelegenheid geopend. Desondanks kon een aantal van ons (en Toni het langst) laten zien dat bumperkleven niet alleen aan gemotoriseerde verkeersdeelnemers is toevertrouwd. Ook Toni kon een behoorlijke irritatie opwekken bij zijn voorganger. Tijdens een plaspauze kwamen we erachter dat we na de geplande 35 km pas iets meer dan de helft op de kaart hadden afgelegd. Ergens was het toch mis gegaan. Terwijl we doorfietsten bleek dat we langs dezelfde weg weer aan het terugfietsen waren richting Raamsdonk. De warme bakkers waren echter nog steeds gesloten en de cafetaria verschaften nog steeds geen appelgebak. Dus maar op naar Raamsdonkveer. Het was al donker toen we aankwamen in Raamsdonkveer bij een leuk eetcafe. Daar kon je vanalles krijgen met asperges maar geen appeltaart. Dit bracht ons op het idee een soort van verbloemde michelingids uit te brengen met de horecagelegenheden waar je verzekerd kan zijn van appelgebak. Onder het genot van koffie en warme chocolademelk werden de plannen voor volgende week bepaald. Toni wist te vertellen dat in Helvoirt een flitspaal staat in een 30 km zone. Dit moet natuurlijk getest worden vandaar dat we volgende week vertrekken vanaf NS station Tilburg centraal voor een tochtje naar Helvoirt. Omdat velen weer vroeg op moesten de volgende dag reden we om 22:30 met een stevig gangetje terug richting Rijen. Door voorop te rijden wist ik een berucht Toni-paadje langs de Donge onbewust te vermijden. Hiervoor ben ik mezelf nog steeds dankbaar. Om 23.25 kwamen we aan in Rijen. Na een korte nabespreking ging ieder zijn weg. Drie met de auto richting Tilburg, een met de fiets in dezelfde richting en een bleef in Rijen. Omdat Rijen nogal ver van het zwaartepunt van onze woonplaatsen ligt (tenzij de wegingsfactor van Toni 10 x groter is dan van de rest) is besloten vaker in Tilburg te starten; zo ook volgende week. Tot ziens!!! Slotopmerking: De poging om behalve ligfietsers uit de omgeving Tilburg, ook ligfietsers uit Breda te trekken door tussen deze twee steden te starten is dus mislukt. Ligfietsers uit Breda en andere plaatsen zijn nog steeds welkom, en als jullie in grote getalen opkomen kunnen we ook een keer in jullie woonplaats starten. TC 4) Aankondiging Rondje de Utrecht Op zondag 2 juli fietst BLOEM het rondje de Utrecht. Deze ongeveer 60 km lange tocht vertrekt om 11:00 uur vanaf NS Station Tilburg. 5) Kennismakingstocht Achterliggers Omdat juridisch gezien BLOEM geen organisatie is, maar slechts een aankondiging waar ik ga fietsen, ook de aankondiging voor de kennismakingstocht van de achterliggers. Op zaterdag 8 juli wordt vanuit Vorden de kastelentocht gefietst. Het vertrek is om 11:00 uur vanaf het kasteel Vorden (gemeentehuis). Iedereen uit de (wijde) omgeving is welkom. 6) Leyetocht gaat door De Leyetocht is een fietstocht voor het hele gezin en verloopt op zondag 20 augustus 2000 voor de 23-ste keer vanuit het Brabantse Helvoirt. De zes keuzeafstanden zijn 25-39-50-75-100-150 km. Voor de 100 km route is de organisatie op zoek naar ligfietsbezitters om samen die route te fietsen en na afloop elkaars ervaringen uit te wisselen tijdens een ligfietsenshow. Een werkgroep met ervaren ligfietsers is hiervoor in het leven geroepen. De Leyetochtorganisatie is op zoek naar allerlei fietsen die niet overeenkomen met de conventionele fiets. Zij wil in contact komen met deze gebruikers en afspraken maken om gezamenlijk de Leyetocht te fietsen op zondag 20 augustus 2000. Het uitwisselen van ervaringen, het tonen aan het publiek en het uitleggen van nieuwe technieken bij de ligfietsen lijkt de Leyetocht heel interessant. Daarom is er een werkgroep "Ligfiets" bezig met de coördinatie en het verzamelen van gegevens over allerlei soorten ligfietsen. De werkgroep ligfiets begroette in 1999 bijna 100 ligfietsers die in een peloton van de Leyetocht genoten. In 2000 is de opzet gelijk gebleven. .Het idee is om gezamenlijk de 100 of 75 km route van de Leyetocht 2000 te fietsen met een gemiddelde snelheid tussen de 20 en 25 km per uur. De voorrijders van de Leyetocht bepalen het tempo Het uitgangspunt is: samen uit samen thuis. Het gezamenlijk vertrek is om 9.00 uur in Helvoirt. De terugkomst zal omstreeks 14.00 uur zijn. Onderweg wordt een pauze van een half uur gehouden bij de controlepost van de Leyetocht. Bij terugkomst in Helvoirt wordt de ligfietsdeelnemer verzocht deel te nemen aan een ligfietsenshow. Het biedt de deelnemer de kans zijn of haar pronkstuk ten toon te stellen en ervaringen met "fietsbroeders" uit te wisselen. Bovendien krijgen de vele duizenden deelnemers aan de Leyetocht, een kans de ligfietsen te bewonderen. Overnachtingen op campings in het buitengebied van Helvoirt bieden de mogelijkheid vooraf naar Helvoirt te fietsen. In de wandelgangen wordt gedacht aan een groep van wellicht 250 deelnemers die het eerste peleton ligfietsers gaat herbergen. De opzet van de Leyetocht is, bij voldoende deelname, er een jaarlijks terugkerend ligfietsfeest van te maken. Het belooft een prachtig fietsspektakel te worden. Info en aanmelding is mogelijk bij Hans Naaykens tel. 0411- 641778 en Christ van Iersel tel. 0411-641529. of kijkop www.reboot.nl/leyetocht in de eerste week van juli wordt onze side verhuist naar www.leyetocht.nl 7) Herfsttreffen 2000 Op 30 sept – 1 okt vind het Nationaal Herfsttreffen plaats op camping de Woensberg, tussen Huizen en Blaricum vlakbij het Natuurreservaat de Tafelberg- en Blaricummer heide, het prachtige authentieke vestingstadje Naarden en het Gooimeer. Er is een onderkomen voor ‘s avonds en als het regent, er is weer een kampvuurkuil, maar eten koken moeten we dit keer allemaal bij de tent doen. Verscheidene restaurants vind je 2 km verder in het mooie plaatsje Blaricum evenals diverse winkels. We willen weer volgens het Zwaan –Kleef –Aan principe naar Huizen fietsen, dus geef je, om organisatorische redenen, graag zo spoedig mogelijk op!! Nu bij Yoka.van.dijk@zonnet.nl voor een gezellig treffen voordat we de “winterslaap” weer ingaan. 8) BLOEM T-shirt Laat zien dat je een BLOEM-er bent en draag het unieke BLOEM T-shirt. Nooit meer met je mond vol tanden staan op een (ligfiets)evenement. Op het BLOEM T-shirt is namelijk de volledige tekst van het BLOEM-lied gedrukt. Voor de echte muzikalen onder ons staan er de noten ook nog bij. Het BLOEM T-shirt is te verkrijgen in de maten L, XL en XXL (Wat dat betreft zijn het net condooms) en is te verkrijgen voor f.25,- bij iedere BLOEM tocht. Stuur me van te voren wel even een i-meeltje zodat ik er voldoende mee kan nemen. 9) Agenda iedere woensdag: Woensdagavond fietsen 2 juli 2000: Rondje de Utrecht 8 juli 2000: Kennismakingstocht achterliggers 20 augustus 2000: Leyetocht 3 september 2000: BrabAntwerpen 30 september 2000: Herfsttreffen 2000 BLOEM Brabantse Ligfiets Organisatie En Meer http://www.dse.nl/bloem/ bloem@dse.nl Afmelden: meel bloem@dse.nl fax 020-88 29 765
Toni Cornelissen 23 juni 2000 toni@dse.nl |